Vaalitaistelun viime metreillä on keskusteltu hieman ulko- ja turvallisuuspolitiikasta. Puoluejohtajien käyttämä kieli on harkittua, jopa varovaista. NATO on ollut esillä, mutta niin, ettei ehkä vasemmistoliittoa lukuunottamatta ole aloitettu liittokunnasta asennepitoista ”epäturvallisuuskeskustelua”. Tosin kysymys Suomen turvallisuuspoliittisesta asemasta ja kansainvälisestä liikkumatilasta tulisi olla enemmän esillä. Miksi Suomi hävisi 2012 turvallisuusneuvoston jäsenyyden YK:ssa tai miten tiukasti Suomi oli EU:n Venäjä-pakotteiden takana keväällä 2014. YK:n turvallisuusneuvoston tappion taustalla on jonkinlainen Suomen aseman muutos länsiryhmässä. Toisaalta valtioneuvoston vuodot voisivat vahvistaa käsitystä, että Suomessa vallitsi epärealistinen tilannekuva Krimin anastukseen johtaneesta kehityksestä. Ajatus kai meni niin, että sanktioilla voidaan vain pahentaa tilannetta, joka oli osittain EU:n aiheuttama. Suomen johtavat poliitkot arvostelivat voimakkaasti EU:ta ”karkeista virheistä” Ukrainan kriisin yhteydessä vielä kesällä 2014.
Toinen hieman piilossa pysynyt kysymys liittyy ylipäätänsä Suomen turvallisuuspoliittiseen linjaan ja asemaan. Epäilemättä voidaan hyväksyä näkemys, ettei Venäjä muodosta Suomelle sotilaallista uhkaa. Mitään uhkauksia ei ole esitetty Kremlin päättäjien toimesta. Toisaalta saattaisi olla hyvä kerätä yhteen seikkoja, jotka antaisivat tarkennetun kuvan Venäjän voimapolitiikan seurauksista Suomen turvallisuudelle. Tällöin voitaisiin arvioida neljää seikkaa:
Kokonaan erikseen on arvioitava Suomen turvallisuuden iso kuva, johon liittyy:
Suomi on rauhaa rakastava, pohjoismainen EU-jäsenvaltio, joka on sotilasliittojen ulkopuolella eikä uhkaa muita. Tässä näkemyksessä - EU:n jäsenenä - on sisäänkirjoitettu kanta, että myöskään NATO ei uhkaa ketään. Onhan 22 EU:n jäsenmaata NATO:n jäseniä, joten EU:n solidaarisuuslauseke sisältää kaikkia jäsenmaita sitovan solidaarisen NATO-kannan. Jos ei sisällä, on kysyttävä, onko Suomi luotettavasti solidaarisuuslauseketta kunnioittava jäsenvaltio ja voiko Suomi olettaa muiden EU-maiden auttavan Suomea sotilaallisessa uhkatilanteessa, jos Suomi ei tunnusta NATO:a puolustusliitoksi, joka ei siten voi uhata myöskään Venäjää. Venäjän muutos on vain yksi seikka, joka muuttaa kansainvälistä järjestelmää. Venäjä ei hyväksy Yhdysvaltojen käsitystä liberaalidemokratiasta, joka nojautuu markkinatalouteen, oikeusvaltioon ja sananvapauteen nojaavaan mahtiasemaan maailmanpolitiikassa. EU lähtee siitä, että Yhdysvallat on sen tärkein kumppani kansainvälisessä politiikassa. Tämä realiteetti on hyvä muistaa samalla kun arvioidaan miten voisimme säilyttää hyvät naapurisuhteet Venäjän kanssa. Seuraavien neljän vuoden aikana kansainvälinen muutos jatkuu, eikä Suomellakaan voi olla ratkaisuja valmiina apteekin hyllyssä. Tarvitaan turvallisuuden eri tekijöiden jatkuvaa punnintaa, jotta Suomen kansainvälispoliittiset ratkaisut vahvistavat eivät heikennä Suomen asemaa.
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
"The more you understand the world, the higher your chance of shaping it". Don't walk behind me; I may not lead. Don't walk in front of me; I may not follow. Just walk beside me and be my friend. Alpo RusiValtiotieteen tohtori, suurlähettiläs, tasavallan presidentin entinen neuvonantaja, professori ja kirjailija.
Blogiarkisto
January 2021
|